Kun je buikvet verbranden?

buikvet kwijtrakenLovehandles, zwembandjes of een bierbuik, noem het hoe je het wilt noemen maar veel mensen hebben naar eigen zeggen iets teveel buikvet. Een nadeel van dit laagje vet op je buik is dat het vaak als laatste verdwijnt, waardoor overtollig buikvet verliezen door veel mensen als lastig wordt ervaren. De eerste vraag die vaak wordt gesteld is of je plaatselijk je buikvet kunt verbranden, bijvoorbeeld door het doen van buikspieroefeningen. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: nee, dat kan niet. Natuurlijk is dit jammer want wie wil er nu niet op bepaalde plaatsen een beetje vet kwijt. Gelukkig kunnen we er wel veel aan doen om ons algehele vetpercentage te verlagen, en daarmee uiteindelijk ook buikvet te verbranden.

De link tussen je buikvet kwijtraken en calorieën

De eerste en misschien ook wel de belangrijkste stap om buikvet kwijt te raken is de hoeveelheid calorieën die je per dag eet. Je lichaam verbruikt dagelijks een bepaalde hoeveelheid calorieën, wat een maatstaf is voor de hoeveelheid energie die je binnen krijgt. Hoeveel energie iemand nodig heeft, verschilt per persoon en hier is dus geen standaard in te vinden. Calorieën worden door ons lichaam verbrand om er in eerste instantie voor te zorgen dat alles in het lichaam normaal kan functioneren.

Daarnaast kun je extra calorieën verbranden door te bewegen. Door simpele dingen zoals het inschenken van je kop koffie worden al calorieën verbrand, maar door sporten en fitnessen kun je veel extra calorieën verbranden waardoor je uiteindelijk buikvet zult kwijtraken. Als je lichaam namelijk geen voeding meer heeft om te verbranden voor de nodige energie, worden je vetreserves aangesproken en ga je dus langzaam je vet verbranden. Je zult dus merken dat als je structureel een beetje onder je dagelijkse behoefte van calorieën gaat zitten, je ook buikvet zult kwijtraken.

Wat kun je het beste eten om buikvet te verliezen?

Je hoeft echt geen drastische ommekeer te maken en te gaan leven op een paar blaadjes sla per dag. Doordat het lastig is om te weten hoeveel calorieën je lichaam nu daadwerkelijk verbrand, zeker doordat je niet altijd hetzelfde beweegt, wordt het moeilijk om dit precies bij te houden. Wanneer je al bewust met je eten omgaat, zul je onbewust minder calorieën binnen krijgen dan wanneer je hier niet op let. Hierdoor kun je dus al extra buikvet verbranden zonder dat je bijvoorbeeld op een crashdieet gaat. Het eten van veel groenten is ook belangrijk en wordt vaak over het hoofd gezien. Groenten zitten boordevol vitamines, mineralen en zelfs vezels, maar zijn in het algemeen laag in calorieën. Je krijgt door het eten van veel groenten bij je maaltijd dus een verzadigd gevoel zonder dat je teveel ongewenste calorieën binnen krijgt.

Goede koolhydraten

Als je koolhydraten bij een maaltijd eet is het aan te raden om snelle koolhydraten te vermijden en te kiezen voor complexe koolhydraten, zoals havermout, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Je lichaam doet er langer over om deze op te nemen en dit zorgt dus voor een meer geleidelijke afgifte van koolhydraten. Snelle koolhydraten zoals druivensuiker worden daarentegen direct opgenomen. Als je dus niet aan het sporten bent worden deze koolhydraten veel sneller opgeslagen als vet en dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat we graag willen. Zorg wel dat je voldoende eiwitten blijft eten, om je spieren te beschermen. Eet bijvoorbeeld wat kip, vis of eieren bij je maaltijden om er voor te zorgen dat je lichaam genoeg eiwitten heeft.

Gratis proefabonnement

Kleine porties eten gedurende de dag

Eten als je honger hebt kan erg nadelig werken aangezien je dan vaak méér eet dan je eigenlijk nodig hebt. Kies er daarom voor om wat vaker gedurende de dag een kleine maaltijd of gezond tussendoortje te eten, zodat je de hele dag door een verzadigd gevoel hebt. Neem bijvoorbeeld een bakje kwark met granola mee naar je werk of mee naar school voor tussendoor, of kies voor een handje noten. Je kunt ontzettend veel variëren dus gezond snacken hoeft echt niet saai te zijn!

Sneller buikvet verbranden door te sporten

buikvet verbrandenZoals al duidelijk werd in dit artikel kun je extra calorieën verbranden door te sporten. Zowel krachttraining als cardio kunnen de nodige calorieën verbranden waardoor je nog sneller je ongewenste buikvet zult kwijtraken. Hoewel buikspieroefeningen dus niet direct buikvet verbranden, kunnen deze in combinatie met andere krachtoefeningen en cardio uiteindelijk wel voor een strakker en meer gedefinieerd lichaam zorgen. Het is dus belangrijk om verschillende oefeningen te combineren voor een optimaal resultaat. Loods 37 kan je daar bij helpen.

Bij Loods 37 in Weert vind je een brede collectie aan cardio- en krachtapparatuur, zodat jij zo vaak als je wilt kunt sporten en je die ongewenste vetlaag nog sneller ziet verdwijnen. Ook kun je advies vragen aan onze instructeurs met betrekking tot je sportdoelen. Wanneer je buikvet wilt verbranden, dan kunnen we je daarin begeleiden.

Wil je je vetverbranding een extra boost geven? Klik hier voor een gratis proefabonnement waarmee je maar liefst 3x gratis kunt komen trainen!

Terug naar nieuwsoverzicht
Contact Loods 37 fitness
Dr. Schaepmanstraat 37
6004AD WEERT

info@loods-37.nl
+31 (0)495 750 357
Facebook
Instagram
Openingstijden
Maandag: 8.00u - 22.30u
Dinsdag: 8.00u - 22.30u
Woensdag: 8.00u - 22.30u
Donderdag: 8.00u - 22.30u
Vrijdag: 8.00u - 21.30u
Zaterdag: 8.30u - 15.00u
Zondag: 8.30u - 15.00u