Krachttraining voor vrouwen

Wanneer je menig sportschool binnenloopt en om je heen kijkt, valt er vaak iets op: de mannen zijn bezig met krachttraining en de vrouwen veelal met cardio en groepslessen. Maar waarom is dit eigenlijk?

Over het algemeen doen vrouwen minder aan krachttraining dan mannen. Een vaak voorkomend argument is dat ze denken dat ze te gespierd worden. Wees gerust dames, dit is echt niet waar. Testosteron is het hormoon dat een zeer belangrijke rol speelt bij de aanmaak van spierweefsel. Dit hormoon is slechts in zeer kleine mate aanwezig in het lichaam van een vrouw, vandaar dat het voor vrouwen veel moeilijker is om spiermassa op te bouwen. Mannen hebben gemiddeld namelijk tien keer zo veel testosteron dan vrouwen en zelfs voor mannen kan het soms lastig zijn om spiermassa op te bouwen.

Nu dit in ieder geval duidelijk is blijft de vraag “waarom zouden wij vrouwen dan aan krachttraining moeten doen?” wel nog onbeantwoord. Wij gaan hier wat dieper op in. Er zitten namelijk enorm veel voordelen aan krachttraining waar je ook in je dagelijkse leven veel profijt van kunt hebben.

Voordelen van krachttraining voor dames op een rijtje!

  1. Je krijgt een strakker lichaam met meer gedefinieerde spieren.
  2. Je zult effectiever afvallen. Je spieren verbranden calorieën, ook wanneer je niet aan het sporten bent!
  3. Forever young met krachttraining? Je krijgt er in ieder geval een strakkere huid van.
  4. Krachttraining is (net als cardio overigens) belangrijk bij het voorkomen van diabetes en hartziektes.
  5. Je krijgt er een betere houding en sterkere botten van.

Krachttraining voor vrouwen

Een getrainde core voor een betere houding

Je kunt op twee manieren krachttraining doen: met losse gewichten en op apparaten. De essentie van krachttraining ligt vooral in het trainen met losse gewichten. Tijdens het trainen met losse gewichten, zoals dumbbells en barbells, gebruik je namelijk meer spieren dan wanneer je een fitnessapparaat gebruikt. Erg belangrijk is je balans tijdens deze oefeningen. Tijdens het trainen met losse gewichten wordt, bewust of onbewust, je core aangesproken. Dit is een verzameling spieren rond je buik, rug en bekken die belangrijk zijn voor je stabiliteit en houding. Door krachttraining zul je dus merken dat je automatisch een meer natuurlijke houding aan gaat nemen. Sterkere rugspieren werken ook beschermend voor je ruggengraat en je zult merken dat je minder snel rugklachten krijgt. Uiteraard is het ook prima om te beginnen met apparaten, want ook daar valt al veel voordeel uit te halen.

Een gedefinieerd lichaam

Als vrouwen aan krachttraining doen, zal dit ook zichtbaar worden in het lichaam. Een cardio-training zorgt voor een beter uithoudingsvermogen maar is bijvoorbeeld minder effectief voor definitie van de spieren dan krachttraining. Door het trainen met gewichten zul je merken dat je buik strakker wordt, je billen ronder worden en je in het algemeen meer definitie van je spieren gaat zien. Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat je teveel spiermassa aanzet.

Je kunt natuurlijk zelf bepalen waar jij de nadruk op legt tijdens de training en het is zeker goed om ook cardio te blijven doen. Sowieso omdat je het wellicht leuk vindt, maar ook omdat een combinatie tussen cardio en kracht een beter resultaat geeft.

Sneller en effectiever afvallen met krachttraining

Het verbranden van vet kan soms moeilijk en langzaam gaan en krachttraining voor vrouwen kan hier een handje mee helpen. Spiermassa verbrandt namelijk calorieën, zelf als je niet aan het sporten bent. Nu zal dit effect niet zeer groot zijn omdat vrouwen minder spiermassa hebben dan mannen, maar het helpt wel! Daarnaast is het zo dat je een prettig gevoel krijgt van een training, beter slaapt en toch iets gezonder gaat leven zonder dat je hier echt bij stil staat. Voor vrouwen die krachttraining gaan doen is het dus geen apart verschijnsel als ze wat extra vet gaan verbranden. Ook zal dit merkbaar zijn aan de huid, want krachttraining heeft namelijk een positief effect op de spanning van je huid. Je huid zal minder snel verslappen.

Effect op je dagelijkse leven

Wellicht heb je een fulltime baan of studie, een huishouden en daarnaast natuurlijk nog een sociaal leven. Heb je het hierdoor te druk om regelmatig te sporten? Je bent sterker dan je denkt! Het grote voordeel van krachttraining ten opzichte van groepslessen is dat je niet afhankelijk bent van vaste lestijden. Overweeg de dag eens extra vroeg te beginnen en een ochtendsessie mee te pikken. Loods 37 is doordeweeks om 07:00u open, dus je kunt nog vóór het werk een (korte) gym sessie plannen. Hierdoor begin je de dag actief en ben je, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, juist minder moe.

Verder heeft krachttraining voor vrouwen nog meer voordelen: je hebt namelijk minder kans op hartziektes en diabetes. De gunstige effecten gaan dus veel verder dan alleen aan het uiterlijk. Ook zorgt krachttraining ervoor dat je sterkere botten krijgt. Vooral voor vrouwen is dit een gunstig effect aangezien botontkalking vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen. Van vrouwen boven de 60 jaar heeft zelfs 1/3e last van broze botten. Met krachttraining is het dus mogelijk om hier iets aan te doen!

Laat je niet gek maken

Sla een fitnessmagazine open of kijk op Instagram en je ziet vrouwen met de meest strakke lichamen, volle billen en platte buiken. Laat je niet gek maken! Veel van deze vrouwen doen krachttraining en fitness als een fulltime baan, hebben vaak een personal trainer en misschien hebben een aantal van hen zelfs Photoshop ontdekt. Denk bij jezelf waarom jij graag aan je lichaam wilt werken en laat je niet gek maken door andere mensen. Het is belangrijk dat jij lekker in je vel zit en op een prettige manier aan jouw lichaam kunt werken, ongeacht wat andere mensen doen. Je doet dit immers voor jezelf en niemand anders.

Je zult merken dat naarmate je aan krachttraining doet je lekkerder in je vel gaat zitten. Krachttraining heeft een positief effect op je zelfvertrouwen en kan zelfs symptomen van depressie tegengaan! De voordelen van krachttraining voor vrouwen zijn dus niet alleen op het gebied van uiterlijk, maar ook op het gebied van je gemoedstoestand.

Hoe moet ik beginnen?

Heb je de bovenstaande informatie gelezen en wil je nu ook graag beginnen met krachttraining? Maar weet je nog niet zo goed hoe je dit kunt aanpakken? Gelukkig is er bij Loods 37 altijd genoeg begeleiding aanwezig om je op weg te helpen met je krachttraining. Ook kun je een of meerdere sessies inplannen met onze personal trainer, zodat je zeker weet dat je de oefeningen goed uitvoert en zoveel mogelijk resultaat behaalt. Krachttraining voor vrouwen is dus zeker mogelijk bij onze sportschool!

Kom gratis 3 x sporten om te kijken of het je bevalt!

Terug naar nieuwsoverzicht
Contact Loods 37 fitness
Dr. Schaepmanstraat 37
6004AD WEERT

info@loods-37.nl
+31 (0)495 750 357
Facebook
Instagram
Openingstijden
Maandag: 8.00u - 22.30u
Dinsdag: 8.00u - 22.30u
Woensdag: 8.00u - 22.30u
Donderdag: 8.00u - 22.30u
Vrijdag: 8.00u - 21.30u
Zaterdag: 8.30u - 15.00u
Zondag: 8.30u - 15.00u